Jak připravit svoji nemovitost na prodej a zvýšit tím její hodnotu 1.část
Publikováno 14.03.2013 v 08:57 v kategorii Jak dobře prodat dům, přečteno: 296x
U nás zatím není moc obvyklá tato příprava na prodej. V zahraničí – hlavně na západě je to však samozřejmost. Dokonce jsou tam (začínají být i u nás) specializované firmy právě na tuto činnost - v angličtině se jí říká „Homestaging“. Tyto firmy dokáží za „pár tisíc“ zvýšit cenu nemovitosti o několik „desítek tisíc“. Ale nezoufejte - většinu z doporučovaných tipů určitě zvládnete sami a zadarmo, nebo jen za „pár korun“.J
Základní pohled na přípravu k prodeji
Vždy si dopředu musíte uvědomit, kdo asi bude mít o Vaši nemovitost zájem. Musíte se vcítit do případných zájemců, kdo asi tak může mít zájem o můj dům? Pokud chcete prodávat byt ve čtvrtém patře bez výtahu, tak o něj asi důchodci mít moc zájem nebudou. Stejně tak maminkám s malými dětmi se nebude chtít tahat dětské pleny tolik schodů nahoru. Také velikost bytu či domu je určitě ve vztahu k tomu, kdo bude chtít Vaši nemovitost koupit. Pokud máte velký dům tzv. „dvougenerační“, tak tento nebude určitě zajímat mladé manžele, ale třeba rodinu s více dětmi. Pokud si tedy takto uvědomíme a vytypujeme, kdo bude mít o naši nemovitost zájem, tak se vrhneme na přípravu zaměřenou na tuto vybranou skupinu. Samozřejmě se může stát, že přijde i do toho bytu ve čtvrtém patře bez výtahu nějaký vitální důchodce na prohlídku. To však neznamená, že právě on tento byt koupí. Většinou si ho porovná s jinými a pak převáží hlas jeho okolí, který mu tento nedostatek dostatečně vysvětlí.
Pokud jste tedy pevně přesvědčeni o prodeji Vaší nemovitosti, tak další fází přípravy je uvědomit si zásadní věc: už to nebude Váš domov, ale domov někoho jiného. Musíte případným zájemcům nabídnout to, co hledají a to je jejich pojetí domova. A tak byste se měli se svým bytem rozloučit – je potřeba nyní již ne byt, ale „zboží na prodej“ připravit. Zejména první dojem je pro všechny zájemce zásadní, a pokud se hned na první návštěvě cítí dobře, tak se zvyšuje naše šance na úspěšný prodej.
Celá nemovitost se musí odosobnit. Je potřeba odstranit všechny věci, které připomínají Váš domov. Např. fotografie dětí, či rodiny, věci osobní potřeby (koupelna apod.), poháry ze soutěží a třeba upomínky z cest. Asi Vám po odstranění těchto věcí bude připadat Vaše nemovitost nějaká smutnější, ale na zájemce to bude působit opačně. On či ona si budou lépe moci představit, že toto bude nyní opravdu jejich nový domov. A nám jde právě o tento pocit, který v zájemcích chceme vzbudit.
Dalším úkolem je odstranění přebytečného nábytku. Prodej prázdného bytu je však také nežádoucí. Vždy se lépe představí, jak by v daném bytě mohli bydlet, pokud tam alespoň nějaký nábytek je. Takže odstraníme pouze přebytečný nábytek. Například máte v obývacím pokoji u televize sedací soupravu a ještě také dvě pro Vás „pohodlná“ křesla. Když se pak přijde na prohlídku, tak se tímto pokojem skoro nedá projít a už vůbec se přes tato křesla nedá dostat k oknu za nimi a pokochat se nádherným výhledem. Takže řešením by bylo tato křesla už přesunout někam mimo byt. Stejné je to s různými přebytečnými stolky či skříněmi.
Jakmile jsme si usnadnili pohyb po bytě odstraněním nadbytečného nábytku, tak se musíme kriticky podívat na všechny nedostatky, které jsme vždycky chtěli opravit, ale nikdy jsme si na ně nenašli čas. Třeba zamalování zednického zapravení oken – už je to dlouho co Vám je namontovali a stále Vám to nevyšlo to zatřít Primalexem. Nebo Vám kape kohoutek v koupelně? „No a co, však ten, co si byt koupí, tak si ho určitě opraví“. Ne takový přístup není dobrý. Všechny tyto drobnosti utváří zájemcům jejich „první dojem“ a to jak jsem již zmínil je pro všechny zásadní. Také drobné praskliny v omítce či chybějící část lišty u podlahy jsou potřeba dát do pořádku. Nebo „kvílející“ zvuk pantů u dveří je nežádoucí – prosím promažte je. Chybí Vám někde žárovka, či je rozbitý vypínač – také je třeba doplnit či vyměnit.
Dalším případným nákladem, který se většinou bohatě vyplatí je: nové vymalování. A tady bych se držel buď jenom bílé barvy. Nebo můžete opticky „prosvětlit“ byt tím, že jednu stěnu (vždy tu naproti dveřím, aby byla tou první, kterou zájemci uvidí) namalujete teplým odstínem okrové, oranžové či zelenkavé. V žádném případě nemalujte křiklavými či tmavými odstíny. Takto připravený byt bude jistě lépe vypadat, než ještě „totalitní váleček“.
No a poslední ze základních věcí přípravy je důkladný úklid a to i tam, kde to není na první pohled vidět. Skříně, balkony, sklepy, půda – všechny přebytečné věci vyhoďte, stejně to budete muset udělat po prodeji. Stěhování je vždy dobrá příležitost k probrání a vyhození všech těchto nashromážděných zbytečností, které se přece „můžou ještě někdy hodit“. Vím o čem mluvím, protože jsem se s mojí manželkou stěhoval 10 x za 10 letJ
Vím, že třeba ne všechny tyto návrhy na zlepšení prodeje domu či bytu budou zrovna u vás možné realizovat, ale těmito drobnostmi můžete prodeji Vaší nemovitosti výrazně pomoci. Pokud si nejste jistí, co všechno by se mělo právě u Vás „vylepšit“, tak se obraťte na některého z profesionálních realitních makléřů a ten Vám svým nezaujatým pohledem pomůže odhalit případné nedostatky. Mnohokrát se totiž stává, že se tyto nedostatky tzv. „ohledí“ a Vy i když je máte přímo před očima, tak si je neuvědomíte.
V další části, kterou v dohledné době napíšu se budu zabývat přípravou před a během samotné prohlídky Vaší nemovitosti zájemcem.
RE/MAX 100 Port 2
Pavel Dufek – vedoucí týmu
třída 1.máje 519/23
691 41 Břeclav
tel.: 776 152 877
e-mail:pavel.dufek@re-max.cz
www.facebook.com/pavel.dufek.965
· Hledáme makléře pro doplnění týmuJ
Komentáře
Celkem 1 komentář
eva 21.01.2015 v 09:26 http://nemovitosti-reality.hyperinzerce.cz/ - skvělé místo, pokud kupujete nebo prodáváte nemovitost.